Gittan, 85, satte stopp för bedrägeriförsöket
Allt fler äldre utsätts för bedrägeriförsök via mobiltelefonen. Bedragaren utger sig för att vara exempelvis från ett bolag och säger att de ska dela ut en vinst eller återbörda pengar till kunden. Gittan Jansson anade oråd genast när personen ville ge tillbaka pengar för en pensionärsrabatt, som hon påstod att de missat. Gittan Jansson sa nej och polisanmälde.
Kvinnan påstod att företaget missat att ge henne pensionärsrabatt och att det fanns 1 500 kronor för henne att få tillbaka.
– Vad bra sa jag, men eftersom jag har Telenor kan jag väl få de pengarna att ringa för?
Men kvinnan menade att Gittan Jansson missuppfattat situationen. Och att detta inte var möjligt utan pengarna skulle skickas.
– Jag var lite på alerten, eftersom jag läst om telefonbedrägerier i tidningen. Och jag sa till henne att: ”Jag förstår mycket väl, men du får inga kontouppgifter av mig och inte heller tillgång till mitt bank– id.”
– Och då försvann hon, säger Gittan Jansson.
Efteråt insåg hon att hon troligtvis avvärjt ett bedrägeriförsök och polisanmälde händelsen.
– Medan jag talade med polisen kollade de upp telefonnumret. Det ledde till Stockholm, men sedan tog det stopp.
Polisen uppmanar alla att göra en polisanmälan oavsett om bedragarna lyckats tillskansa sig pengar eller inte. Och enligt dem agerade Gittan Jansson föredömligt.
Struntar i att klicka
Gittan Jansson har också varit med om att få sms med uppmaning att betala förhöjt porto för paket hon beställt.
– Eftersom jag vet med mig att jag inte beställt något paket, struntar jag i uppmaningen och klickar inte heller på den länk som ofta följer med och som man uppmanas att klicka på/följa, säger Gittan Jansson.
– En gång hade jag vunnit en telefon. Men om jag har vunnit något, då är det väl bara att skicka ett paket med vinsten. Varför skulle de krångla till det?
– Det verkar konstigt och då struntar jag i att öppna den länken. Det är säkrast, säger Gittan Jansson.