Elbil i glesbygd – går det?
Allt fler väljer att köpa en elbil och förra året nyregistrerades fler elbilar än både bensin- och dieselbilar i Sverige. Nyblivna pensionärerna Maria Nordqvist och Pälle Lekander har bytt sin gamla bil mot en eldriven.
– Vi bytte egentligen bil redan i våras när jag fortfarande behövde en bil för att ta mig till och från jobbet, säger Maria. Vi tycker att det är kul med ny teknik så därför valde vi en elbil, och ett leasingavtal blev förmånligare än att köpa bilen.
De båda kollade noga upp för- och nackdelarna med ett leasingavtal innan de bestämde sig. Summan de sålde Marias dieselbil för räckte för att täcka kostnaden för elbilen i ungefär ett och ett halvt år. Och som pensionärer ville de komma ner i kostnad för bilen.
– Vi betalar lite drygt 3 600 kr i månaden för den. Då ingår vinterdäck, däckhotell, service och att vi får åka 1 000 mil/år med bilen. Skatten och försäkringen är dessutom mycket billigare än vad den var på min dieselbil, säger Maria.
Kortare räckvidd vid minusgrader
Maria och Pälle räknar med att kunna köra långa sträckor med sin elbil. Eftersom de nyligen gått i pension har de inte hunnit åka allt för många långturer än. Men de har bland annat varit till Norrköping, Sälen och till Arlanda. Det är mellan 20 och 30 mil till alla ställena från Borlänge enkel väg. Deras bil, en Citroën ë-C4, har en räckvidd på cirka trettio mil – i extremt positiva förhållanden, som Maria uttrycker det.
– När det är så här kallt som det är i dag, nästan -10° C, sjunker räckvidden avsevärt. Vi kanske kommer 20 mil om vi har tur. Men som pensionärer har vi ju sällan bråttom och kan stanna och snabbladda längs vägen utan att vara stressade.