Gitte stoppar bedragarna

Gitte Pålsson lurades på 348 000 kronor av nätbedragare. Först skämdes hon och fick självmordstankar. Sedan blev hon förbannad och startade en förening mot nätbedrägerier.

Länge såg den 7 februari 2023 ut att bli en helt vanlig dag för Gitte Pålsson i Malmö. Hon hade varit på yoga och skulle cykla hem för att äta. Då fick hon ett sms från Telenor. Hon hade blivit godkänd för ett nytt mobilabonnemang inklusive en telefon. Men Gitte Pålsson hade inte beställt något. I meddelandet fanns ett telefonnummer, om hon hade några frågor.

– Jag ringde. Men det skulle jag såklart aldrig gjort utan att ha googlat numret först, säger Gitte Pålsson.

Hon hamnade i en telefonkö och cyklade hem medan hon väntade.

– Till slut svarade en röst: ”Det är Telenor. Jag heter Maria Andersson. Vad kan jag göra för dig?”.

Gitte Pålsson berättade om abonnemanget. Kvinnan som kallade sig Maria Andersson svarade att det lät konstigt och bad Gitte Pålsson att identifiera sig med bank-id.
Maria Andersson sa att telefonen redan skickats till en adress, som inte var Gitte Pålssons. Och att det såg ut som om någon på adressen hade börjat använda den.
– Sedan sa hon att de hade kapat min identitet på alla plan. Då blev jag jätte­rädd, berättar Gitte.

Men Maria Andersson talade lugnande och lovade att hjälpa henne. Hon kopplade Gitte vidare till vad som påstods vara en gemensam central för bankerna, ett nystartat samarbete ”mot hackerattacker”. Där svarade en Andreas Hult och ville veta vilka banker Gitte Pålsson var kund hos, så att han kunde kontrollera att de var med i samarbetet.

Gitte Pålsson svarade Sparbanken Syd och JAK Medlemsbank. Hon fick identifiera sig på nytt med bank-id. Andreas Hult sa då att 52 000 kronor var på väg ut från Sparbanken Syd, men det uttaget kunde han spärra direkt.

– På det sättet skapade han tillit och förtroende.

Men sedan sa han att två uttag på sammanlagt 348 000 kronor hade gjorts från JAK redan på morgonen av två personer med utländska namn.

– Då blev jag hysterisk. Men eftersom jag hade ringt så snabbt skulle han hinna stoppa de utbetalningarna också. Jag behövde bara skriva under med bank-id en gång till. Jag skakade i hela kroppen när jag tryckte in min kod. Sedan lovade han att pengarna skulle vara tillbaka på mitt konto dagen efter. Jag tackade honom av hela mitt hjärta, säger Gitte.

Men morgonen därpå var pengarna fortfarande borta. Gitte Pålsson ringde JAK som inte hade en aning om vad som hänt. Sedan kontaktade hon Sparbanken Syd.

– De sa ”stäng ner allt och kom hit till kontoret”. ”Du har blivit bedragen”. Då rämnade min värld. Då förstod jag.

Läs hela artikeln i det aktuella numret av Här&Nu på sidan 16.

Text Nicklas Nordström Foto Markus Dahlberg