Moderna veteranhusvagnen
Husvagnen från 1960-talet har renoverats för att se gammal ut, men den har moderna funktioner – som en elektrisk terrass på taket och automatisk bäddning. Den dras dessutom av en unik bil. Ingenting är omöjligt när Bo Wernersson får en idé.
– Ibland är det helt galet. Efter bilmässan på Elmia var jag hes i flera dagar efter att ha pratat så mycket, skrattar ägaren Bo Wernersson.
Även under intervjun dyker intresserade upp och uttrycker sin beundran när vi träffas i närheten av Torsås där Bo Wernersson bor.
Husvagnen och bilen ser ut som original, men de är fyllda med teknik. Husvagnen är en Cygnet 9/6 Waterbird från 1967. Den har flera överraskande finesser: Elektriska stödben som justerar vagnen horisontellt med hjälp av drönarteknik; Höj- och sänkbart golv/tak som gör det möjligt att få en upphöjd uteplats med tak; Datorstyrd kolgrill som är inbyggd i gasoltuben; Automatiskt motorstyrd kombinerad sitt- och sängplats.
– Jag gör det här för att det är udda och lite galet. Det är sådant som folk inte förväntar sig. Just att det ser gammalt ut, men är något annat, säger Bo Wernersson
.
Allt kan styras från mobiltelefonen, genom ett datorprogram som Bo har programmerat.
Han arbetar som fastighetsförvaltare, har tidigare varit datatekniker och gillar tekniska utmaningar. På fritiden lägger han många timmar på att bygga om och modernisera bilar.
– Det omöjliga tar faktiskt bara lite längre tid, säger Bo om sina lösningar.
Modern teknik
Tillsammans med sin son Martin Wernersson har han byggt om en sönderrostad DKW från 1963 till en modern elbil, med bland annat delar från en pensionerad eltruck. Bo ser möjligheten i det som andra kasserar.
– Man slänger mycket bra grejer som funkar.
Samtidigt som husvagnen har teknik från drönare, solceller på taket och styrs med datorer, består den till stor del av återvunnet material. Metallskrot från industrin, spillvirke från hustillverkning och en personhiss från ett hyreshus har här fått nytt liv.
– Hiss-skenorna funkar utmärkt. De slängdes bara för att hissen skulle flyttas till ett annat ställe.
Bordsben från ett höj- och sänkbart skrivbord används när sittplatsen automatiskt bäddar om till sovplats. Bo tar fram en fjärrkontroll och trycker på en knapp. Bordet sänks till samma nivå som sittplatserna. Sittdynorna följer med och blir till madrasser. Sängen är bäddad.
– Precis lagom till att man har borstat tänderna är det färdigt, berättar Bo.
En annan intressant detalj är att husvagnen med ett knapptryck får en takterrass.
– Man måste ha uteplatsen med sig, säger Bo skämtsamt och visar hur det går till.
Genom en hissfunktion lyfts hela golvet. Efter någon minut sitter Bo i takhöjd, på en uteplats med tak.
– Jag fick idén när jag satt i en brassestol på Solliden på Öland för att titta på veteranbilar i en fordonsutställning. Plötsligt parkerade någon en husvagn precis framför mig och skymde sikten. Då tänkte jag att nästa gång ska jag också ha en husvagn, men jag ska kunna sitta på taket!
Det skulle innebära mycket jobb, men det var han beredd på. Han hittade en passande husvagn.
– Detta är en 67:a. Den är väldigt ovanlig i Sverige. Det är den enda med delade split windows som det heter. Nästa årsmodell fick hela rutor. Därför ser den äldre ut än de andra.
Husvagnen var i dåligt skick och krävde en omfattande renovering med bland annat nytt golv och ny konstruktion. Det är bara plåtar och fönster som är i original.
Kungen intresserad
Efter många timmars jobb hade Bo realiserat sin plan. Han besökte utställningen med en husvagn där han kunde sitta på taket. Självklart var det många som var nyfikna på husvagnen som var ett minst sagt udda inslag bland olika entusiastfordon. Även Sveriges kung visade intresse.
– Jag hade ett långt samtal med kungen. Han tyckte att det var en perfekt kombinerad jaktkoja och jakttorn. Då kunde man äta frukost på morgonen, sedan kunde man hissa upp sig och var färdig för jakt, säger Bo och ler åt minnet.
Bo har bara sovit en gång i husvagnen. Själva lösningen verkar viktigare för honom än att campa.
– Folk sa att man inte kunde sova i den. Då löste jag det.
Han fick också höra att han saknade kök och därför byggde han en grill. Allt påpekande om begränsningar väcker problemlösaren i Bo.
– Det triggar mig jättemycket, säger han och skrattar en stund för att sedan tillägga.
– Jag får tacka publiken för att det är så många finesser.
Grillen visar sig vara avancerad men sköter sig själv till stor del. En termometer mäter köttets temperatur och Bo får ett sms när maten är klar.
– Det är en äkta kolgrill med kol- och spånmatning via skruvar från en skrotad pelletsbrännare. Den har även en glacepump som är byggd av en överbliven spolarpump. Kolen självantänder via ett glödstift från en dieselmotor. Grillen är inbyggd i en kasserad gasoltub med brännkammare av en uttjänt syrgastub.
Ovanlig bil
Husvagnen dras av en unik bil. Det är en handbyggd röd veteranbil av 1961 års modell, tillverkad av Axel Strand i Örkelljunga.
– Han var plåtslagare och hela chassit är handknackat, från början till slut. Så det finns bara en i hela världen, säger Bo.
Bilen är en öppen sportbil och ser ut att vara original. Bo har byggt om den till en miljöbil som går på fyra olika bränslen (bensin, E85, biogas och vätgas). En dator styr motorn och bränsleförbrukningen.
– Bilen rullade 800 mil i fjol. Den är jättetrevlig att köra. Jag har monterat luftfjädring och en ny bakaxel.
Ekipaget har fått flera priser, bland annat miljöpris på Classic Car Week 2022 och bästa husvagnsekipage på Nostalgia Festival samma år.
Bo funderar på ett nytt projekt, som i dagsläget är hemligt. Han fortsätter att visa ekipaget på mässor och utställningar och nämner sonen Erik Wernerssons kommentar om husvagnen.
– Han har rätt när han sagt att det är världens otympligaste brassestol. Men man får jättefina foton på utställningarna när man åker upp där, säger Bo och pekar på uteplatsen på vagnens tak.