Reine Brynolfsson värnar ritualen
– Det är spännande att pröva andra karaktärer och att gå in i någon annans värld. Det är ett privilegium som skådespelare att få pröva olika förhållningssätt, menar Reine Brynolfsson.
Det blev inget pris den här gången heller, men många kritiker menar att juryn gjorde en felbedömning.
– Rollen som Agne var en stor utmaning, både hård och spännande. Det var en mycket speciell och komplex person som jag fick träna mycket inför, säger Reine Brynolfsson.
Stora svängningar
Och det Reine Brynolfsson syftar på är inte bara karaktären med sin speciella svärta utan i förberedelserna ingick även fysisk träning och praktik på bondgårdar i Stockholmsområdet.
– Det gäller inte bara att kunna de olika handgreppen som han utför dagligen i sitt arbete på bondgården, så att det ser rätt och naturligt ut, utan han är också en fysiskt stark person, därför gällde det att träna upp styrkan, säger Reine Brynolfsson och skrattar.
Rollen som Agne var en stor utmaning.
Filmen Korparna hade premiär i oktober 2017 men spelades in året innan i Jämtland. Då var det film, just nu är han aktuell på teaterscenen. Att arbeta som skådespelare innebär stora svängningar, från bonden Agne i ett kargt jordbrukslandskap under 70-talets Sverige till det grekiska dramat Oidipus/Antigone som just nu spelas på kungliga Dramaten i Stockholm, där han tillhör den fasta skådespelarensemblen.
– De mänskliga berättelserna är universella. Även om det grekiska dramat går tillbaka 2 500 år i tiden skildras även här aktuella mänskliga öden. Relationer människor emellan är tidlösa och vi kan känna igen oss trots tidsgapet, menar Reine Brynolfsson.
Olika uttryck
En av de första rollerna som Reine Brynolfsson gjorde på film var i Korpens skugga från 1988 av den isländske regissören Hrafn Gunnlaugsson. En dramatisk och blodig Tristan och Isolde-historia utspelad under vikingatiden.
Men sitt stora genombrott fick han genom filmer med Colin Nutley, i Black Jack och som präst i Änglagård. Men han har också teaterroller bakom sig som fått stor publik
Själv tycker han om att växla mellan teater och film.
– Det är olika saker och uttryck som lockar. På scenen är det en ny föreställning varje gång och processen att nå fram till rollen sker genom repetitionsarbetet.
Men hur laddar du om till en ny föreställningskväll?
– Man får preparera sig på olika sätt. När man vaknar på morgonen har man föreställningen i kroppen. Behöver man vila lite innan man går upp på scenen, så gör man det om man har den taktiken, säger han lite avvärjande.
Nej, hur han gör exakt, det vill han inte berätta!
– Om man har en särskild ritual kanske den förlorar sin kraft om man pratar om den, säger han och ser mig djupt i ögonen.
Frågan är besvarad.